robvanotterdijk.reismee.nl

Eerste 1,5 week in Argentinie

Buenos Aires

Na nog een paar daagjes carnaval vieren was het dinsdag 8 maart eindelijk zover. Na uitgezwaaid te zijn door pap, mam en Marloes in Brussel ging de vlucht via Londen naar Sao Paulo. Doordat het vliegtuig wat later aankwam in Londen, en de korte tijd tussen de vluchten, was het in Londen nog even haasten naar de gate. Heb tijdens de vlucht van 12 uur lekker veel geslapen, wat waarschijnlijk nog lag aan de dagen ervoor... In Sao Paulo weer overgestapt naar Foz do Iguaçu in Brazilie, wat bekend staat om z´n watervallen en op de grensmet Argentinie ligt.

Bij aankomst in Iguaçu was het meteen 32 graden en erg benauwd (niet raar want het ligt in het regenwoud). Dat was even anders dan het koude Nederland. Ik had alleen nog m´n lange broek aan en een rugzak van 15 kilo op mijn rug, wat voor de nodige transpiratie zorgde... Vanuit de vliegveld voor Eur 0,50de bus naar het centrum genomen, hostelletje gezocht en een lekkere verfrissende douche genomen. Daarna meteen naar het nationale park gegaan waar de watervallen liggen. Vanuit de braziliaanse kant heb je een mooi overzicht van deze kilometers lange watervallen, varierent van klein tot imposant groot.Na 2 uurtjes te hebbenrondgelopen,en veel foto´s te hebben gemaakt, was het wel genoeg voor die dag. De volgende dag ben ik de grens naar Argentinie overgestoken om de watervallen vanaf de argentijnse kant te bekijken. Van hieruit kun je namelijk erg dicht bij de watervallen komen en goed de kracht en hoeveelheid water ervaren. Erg mooi allemaal en foto´s zeggen waarschijnlijk niet genoeg. In het park kun je primaeen dag zelfstandig rondlopen en natuurlijk zijn er dan nog de wat meer toeristische dingen waar je grof voor betaald. ´s Avond in het hotel een biertje gedronkenmet een argentijnse jongendie 1,5 gaat rondtrekken!! Kan dus altijd gekker.

Naar een paar dagjes Iquazu was het tijd om naar Buenos Aires te gaan. De busrit van 19 uur was redelijk comfortabel door de grote stoelen. Wel jammer dat er alleen maarArgentijnen in zaten en ik geen Spaans sprak, afgezien van ¨hola, como estas..¨ Op advies van de argentijnse jongen uit Iguazu heb ik in BA de taxi naar het hostel genomen. Achteraf een goede tip want BA is echt een grote stad. Hoewel het verkeer af en toe hectisch is, is de stad verder erg relaxt en lijkt het net alsof je in een Zuid Europese stad bent. Wederom op argentijns advies een hostel genomen in de wijk Palermo, wat volgens hem the place to be is. In het hostel direct wat mensen ontmoet, waaronder een jongen uit Groningen. We zijn die avond met z´n drien gaan eten en natuurlijk een flink stuk argentijns vlees besteld. Argentijnen willen nogal eens opscheppen dat zij het beste vlees hebben, maar na deze avond geloof ik het meteen!

Aangezien Zuid Amerika ook bekend staat om z´n passie voor het voetbal, moest ik natuurlijk ook naar een wedstrijd gaan. Zoals de voetbalkenners onder jullie weten, komen de cluds Boca Juniors en River Plate uit BA. Dit weekend speelde River Plate thuis (tegen Velez Sarsfield), dus was de keuze snel gemaakt. Het stadion biedt plaats aan ruim 65.000 supporters en die maken samen een hele hoop lawaai. De hele wedstrijd wordt er gezongen en worden de scheidsrechter, spelers en supporters van de tegenstanders natuurlijk uitgemaakt voor van alles en nog wat (hijo de puta enz.). De liederen die ze zingen zijn verder erg gaaf en ritmisch. Heel wat anders dan: Eindhoovhuu, Eindhooovhuu, Eindhooovhuuuuu.. De wedstrijd was niet heel goed en werd uiteindelijk met 2-1 verloren door een dike blunder van de keeper (http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=140379 ). Na de wedstrijd laten ze niet de uitsupporters wachten, maar de thuissupporters. Zo zaten we nog ruim een half uur in het stadion voordat ook wij het stadion konden verlaten. Toen moesten natuurlijk 60.000 man hun weg zien te vinden naar buiten.

Om toch nog een beetje met de locals te kunnen communiceren, heb ik de volgende dagen van maandag t/m vrijdag (9 tot 13 uur) Spaanse les gehad. Het verstaan en lezen gaat steeds beter, maar het spreken blijft erg moeilijk. Overdag bestond verder vooral uit het bezoeken van parken, tuinen, wijken en musea. We hebben zelfs een keer lekker Hollands een fiets gehuurd, zodat je in een dag veel kan zien. De avonden bestonden vooral uit goed eten en relaxen in het hostel, aangezien ik elke morgen vroeg uit bed moest. Het was zelfs een keer zo erg dat toen ik opstond een kamergenoot net terug kwam van het stappen. Het eten en nachtleven begint hier namelijk erg laat, waardoor je ook nogal eens laat thuis kan komen. De laaste 2 dagen had ik geen spaanse les meer, waardoor ik eindelijk ook eens kon gaan stappen. Ik hadnet daarvooreen Portugese en Mexicaanse jongen ontmoet, welke laatste na een paar biertjes steeds meer op Ceto F. begon te lijken (lees zelfde grootte, dans ¨moves¨ en vrouwen versieren). Erg grappig allemaal.

Inmiddels ben ik al weer 1,5 week onderweg en al zo veel gezien en gedaan. Vandaag is mijn laatse dag in BA, want morgenvroeg vlieg ik naar El Galafate in het zuiden van Argentinie. Dit staat bekend om zijn mooie natuurparken en gletsers. Dadelijk nog even rondslenteren over de beroemde zondag markt van San Telmo en vanavond op tijd naar bed.

Adios Rob

Sander Nijssen

Hey Dicks,

Klinkt super man! Gaat helemaal goed komen, dat lees ik wel. Gave wedstrijd om te bezoeken.
Veel plezier nog en we lezen het wel weer.
Oh ja, misschien een keertje mee naar Eindhoven, om onze ritmische hoogstandjes mee te pikken;)

Groet Nisje

Gert

Ola Dicks,

Couldn't agree more met Nisje. Relaxed dat je ook al wat mensen hebt ontmoet om ervaringen uit te wisselen en ideen op te doen! Nu nog wachten op de foto's... :).

Greetz

Wendy

Hey Rob,
Wat leuk om wat van je te horen. De eerste indrukken klinken super!! Zo te horen zit je al behoorlijk in het ritme. Blijf genieten! Ik kijk uit naar je volgende verhaal...
Groeten Wen

Lin

Heej Dicksie!!!

Goed om wat van je te horen. Ik lees wel dat jij je prima vermaakt daar!!
Klinkt goed...dat Argentijnse vlees...
Geniet er van!! En ik ben erg benieuwd naar de eerste foto's.

xxx Lin

Marloes

Broertje,

Mooi verhaal! Wat klinkt dat super allemaal zeg!! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
Fijn dat je nu ook wat kunt socializen met de locals.
Al mooie foto's kunnen maken met het toestel? Ik ben zeer benieuwd naar de watervallen. Klinkt gaaf.
Veel plezier in het zuiden van Argentinie.
Spreek je snel.

Kus Marloes

Gijs

Dicksie!!

Aléoléoléoléoléoléola, die liedjes bij River Plate hebben ze van Ajax volgens mij ;-)

KLinkt allemaal lekker kerel, goed aan het socialisen daar. Veel plezier bij de gletsjers in het zuiden, schijnt ook geweldig te zijn!!! Geniet er vooral van!!

Rens

Hee Dicks, de eerste indrukken heb je op een mooie manier beschreven. Leuk stukje! Zo te lezen heb je het erg goed daar. Hopelijk nog veel moois in het vizier en kunnen we weer snel een indruk krijgen van jouw belevenissen.

Neem voor mij ook maar zo'n stuk Argentijns vlees mee ;)

Groeten Rens

Paul

He Dicks,

klinkt superfijn allemaal! Ik neem aan dat er inmiddels al op Argentijnse grond getoneerd is? Het ga je goed, en veel plezier in d'n Galafaat,

Groeten Paul

P.S. Ben benieuwd naar de foto's!

Gerry

Hey Dicks!!

Klinkt goed allemaal! Je verveelt je in ieder geval niet zo te lezen! Als dit een voorbode voor de rest van je trip is ziet het er goed uit!
Geniet van alle mooie en gave dingen! Veel Plezier!

Groetjes Gerry

Marion

Hey dicks!

volgens mij heb jij de zon al richting NL gestuurd, thnx daarvoor ;)
Goed om te lezen dat je je prima vermaakt daar!!
Ik hoop dat wij van de zomer net zo'n mooie indrukken gaan krijgen van de Watervallen (alleen dan in de VS/Canada) als jij!!
Geniet nog van het zuiden van Argentinie.. tot de volgende mail!

Grtjs Marion

Peer

Hey Dicks,

mooi verhaal, klinkt goed allemaal. Denk dat jij indruk gaat maken tijdens de komende voetbalquiz:)

Mooi dat je daar al een hoop locals hebt ontmoet.
Geniet ervan en we wachten op het volgende verhaal.
Adios en de groeten aan Ceto...

Gr.

Esther

Rob, top!! :-) leuk om zo bij te blijven, het klinkt fantastisch en je schrijft ook zo leuk! Geniet daar!

laurens janssen

Hey Rob,

Volgens mij vermaak je je wel goed daar. Ik herken veel dezelfde dingen van wat ik van jou lees van toen ik in Buenos Aires was. In de wijk San Telmo heb ik ook een aantal dagen vertoefd in een hostel. Ook leuk dat je meteen contacten hebt, zelfs met Nederlanders!

Veel plezier in het zuiden van Argentinie, moet ook zeer mooi zijn!

Hou je taai

gr

Laurens

ps vandaag met 0 3 gewonnen van Venlosche Boys. Best aardig gespeeld. We gaan voor het kampioenschap!!

John C

Hallo Rob,
Leuk om je reis zo te volgen. je wilt niet weten wat de voorraden gedaan hebben sinds je hier weg bent.
Take care, John

Peter

hoi Rob,

hier bij Oce volgen wij nu ook jouw reisverslag klinkt allemaal heel erg spannend. Maar waar wij nu heel nieuwsgierig naar zijn, vooral Menno, is je bijnaam Dicks. Heb jij 2 je weet wel?

groetjes ,

Peter