robvanotterdijk.reismee.nl

Zuid Patagonie

Na 8 dagen in het zonnige en stedelijke BA was het eindelijk tijd om het avontuur op te zoeken. Mijn vliegtuig naar El Calafate, in het zuiden van Argentinie, vertrok om een schappelijke 7:30 uur ´s morgens. Na 2.800 km vliegen eindelijk aangekomen in Zuid Patagonie en werkelijk in de middle of nowhere. Heel Patagonie is ontzettend groot en er wonen maar 2 miljoen mensen. Wat je dus vooral ziet zijn kleine struikjes, geen bomen en als achtergrond de Andes bergtoppen. Was wel weer even wennen dat de t-shirtjes moesten worden ingewisseld voor een warme trui.

De reden om naar Galafate te gaan is de beroemde Perito Morenogletser. Deze eindigt in een fjord, waar het ijs 60 m dik en 5 km breed is. De bovenkant is niet vlak zoals een pak sneeuw, maar erg puntig. In de bus naar het nationale park kwam ik al een Australische tegen die ik in BA had ontmoet. Niet zo heel erg raar, want veel mensen maken ongeveer dezelfde route langs alle toeristische trekpleisters. Eenmaal aangekomen bij de gletser was het jammer genoeg nog wat bewolkt. Maar zoals nog vaker zou blijken had ik geluk met het weer en kwam het zonnetje door. Hierdoor lag de gletser erbij als een wit met vele kleuren blauw deken. Echt fantastisch! Omdat de gletser elke dag 1 tot 2 meter opschuift breken er iedere dag aan de voorkant grote broken ijs af, welke met veel lawaai in het meer vallen. De sport is om hiervan op het juiste moment een foto/filmpje te maken. Na van een afstandje wat foto´s te hebben genomen was het tijd om zelf de ijzers onder te schoenen te binden en over de gletser te lopen. Als afsluiter kregen we nogal toepasselijk een glas wisky met vers gletser ijs. ´s Avonds nog met met een groep Amerikanen in de locale kroeg blijven hangen. Zij en ook andere reizigers blijven zich er over verbazen dat er altijd Nederlanders zijn. You’re everywhere!!! is wat ze altijd zeggen.

Na een paar dagen Calafate de bus gepakt naar El Chalten, wat maar 4 uur rijden is. Tja, je raakt hier snel gewend aan de lange afstanden. El Chalten wordt in de zomer en lente vooral bezocht door wandelaars en klimmers (voor de steile en pittige berg Fitz Roy). Uiteraard behoorde ik tot de eerste groep en moest er als ¨fanatiek¨ wandelaar ook aan geloven. Het mooie van het dorpje is dat je vanuit je hostel meteen aan een mooie hike kan beginnen. De schoonheid ligt aan je voeten! De eerste dag was het meteen zoning en onbewolkt, zodat uitzicht over de bergen erg mooi was. Na het zien van 2 condors bij het gelijknamige Mirador de los Condoros, doorgelopen naar een waterval. Beetje jammer dat alle watervallen na Iguazu in het niet vallen. Op de terugweg naar het hostel kwam ik een jongen uit Engeland tegen, die ik al in Calafate had ontmoet. Met hem afgesproken om de volgende dag een wandeling van 25 kilometer te maken. Dat lijkt niet veel, maar het is erg veel omhoog en omlaag. ´S morgens dus al om 8:30 vol goede vertrokken en we werden al gauw getracteerd op geweldige uitzichten. Naarmate de dag vorderde nam de wind toe en begon ook het weer om te slaan in lichte regen. We werden echt letterlijk de berg op geblazen door de wind. Aangezien we ook weer terug moesten, was de lol er wel even af. Maar na regen komt zonneschijn met werkelijk een schitterdende regenboog. Na deze vermoeiende dag moesten we ons natuurlijk ´s avond trakteren op een welverdiende pot bier in de Cerveceria. De volgende dag met enige spierrpijn nog een kortere wandeling gemaakt van 15 kilometer, wat wel even genoeg was.

Aangezien het weer de komende dagen slechter zou gaan worden besloot ik om noordelijker te gaan naar Bariloche. Dit koste me alleen een 26 uur durende busrit. Normaal is een busrit redelijk relaxt, maar ik had het geluk dat ik bij een groep Argentijnse pubers in de bus zat die hun engels op de backpackers wilden oefenen. Erg fijn allemaal…

Gijs

Hé Dicks,

mooie verhalen jongen!! Lijkt me ook echt geweldig die gletsjer, heb je foto's voor op de site? Verder een beetje socialisen in de hostels, goed bezig!! Heb jij je spaans niet een beetje bij kunnen spijkeren met de Argentijnse pubers? Hier alles goed, de zomer breekt vandaag al aan!! Veel plezier met de volgende avonturen kerel!!

nelly

Dag reiziger,

We volgen je avonturen op de voet mee.en bij iedere nieuwe plaats, kijken we even in de atlas waar je zit en wat er te beleven valt, zo hou je ons ook bezig!!
In Bariloche, zagen we dat de broer van Maxima daar een restaurant heeft. misschien een tip om daar een pilsje te gaan drinken.en wie weet ,kom je daar weer nederlanders tegen!! geniet nog van alle mooie dingen. want voor je het weet, zijn de maanden om.
Kus mam

Peer

Hey Dicks,

goed om te lezen dat alles prima verloopt en je een hoop moois ziet, ik ben jaloers....
Wel lachen dat je dezelfde mensen tegenkomt... Ben benieuwd naar de foto´s en het volgende verhaal.
Geniet ervan!!

Gr.

Rens & Marloes

Hee Rob,

Wat een mooi verhaal weer. Je moet een boek/bundel uit gaan geven ;)
Leuk dat je al die vette avonturen onderneemt en dat je leuke mensen ontmoet.

Wij genieten volop mee vanuit Zummere!

Geniet er nog van, je hebt nog een kleine drie maanden te gaan, maar als dit zo doorgaat zijn we bang dat je het vertrek nog een tijdje uitstelt, haha.

Groeten van ons

laurens janssen

Hey Rob,

Leuk verhaal weer jonge! Wil ook echt een keer naar patagonie, lijkt me idd fantastisch. En die Nederlanders zijn ook overal!

Veel plezier daar nog en geniet ervan, maar dat komt wel goed zo te lezen.

gr
Laurens

ps vandaag met someren wereldrecord kansen missen verbroken, was niet best, maar toch gewonnen gelukkig

Peter

die Rob in de cerveceria straks wordt die nog voetbaltrainer in Argentinie van eh " SC New Someren" . Heel leuk!

Gerry

Hey Dicks!!

Mooi verhaal heb je weer geschreven! Ik krijg een mooi beeld van wat je meemaakt! Die gletsjer lijkt me echt super. Ben benieuwd naar de mooie foto's.
Geniet nog van alle mooie en gezellige dingen! Maar dat lijkt me geen probleem zo te lezen.

Groetjes Gerry

Dirk

Hey Dicks,

Dat klinkt weer allemaal geweldig. Zoals je je verhaal verteld is het allemaal super wat je meemaakt. Ik ben benieuwd naar de foto's. Geniet dr nog van en we wachten weer op het volgende verhaal.

Groeten Driek

John Courtens

Hallo Rob,

Als ik die foto's zo zie dan kan ik me voorstellen dat je onze maandelijkse voorraadrapporteringen en Telco's vreselijk mist. ik heb met je te doen. groet John

Gert

Vet!!!!!!!!!!!! Heerlijke foto's! Lijkt wel of je in LOTR of zo rond loopt :).

ine wijnen

Hoi Rob,

Super Rob wat je allemaal ziet en mee maakt. We vinden het helemaal geweldig en zijn weer beniewd naar je volgende verslag.

Groetjes Frans en Ine

Wen

Ha Rob,
Jeetje wat een foto's!! Heerlijk om hier een beetje mee te kunnen genieten want wat ziet het er PRACHTIG uit!
Kus Wen

nelly.

Rob, wat geweldig dat we mee kunnen genieten van die prachtige natuur!! en wat heerlijk om je weer te zien op de foto's. Je hebt voor een prachtige reis gekozen en ik kan me voorstellen wat je zei:dat had ik eerder moeten doen!! groetjes mam

Paul en Lin

Heej Dicks,

Wat een geweldig mooie foto's. Wij kunnen ons goed voorstellen dat jij je daar wel vermaakt.
Uit je verhaal spreekt dan ook één en al enthousiasme.
Geniet ze!

x Paul en Lin

Sander en Marion

Ha Dicks,

Super gaaf om te lezen allemaal! Je beschrijft mooi hoe je alles ervaart. Om jaloers op te worden!
Mooi om te zien dat je zo snel mensen spreekt en dingen met hen onderneemt.
Ga vooral door met wandelen (lees: genieten).

Groetjes Marion en Sander

Hetty van Vroonhoven

Hoi Rob,

wat een fantastische verhalen en prachtige foto's! Leuk om je zo te volgen.
We zijn gisteravond nog op bezoek geweest bij de 3 musketiers in Eindhoven, maar eerlijk is eerlijk, het ziet er daar (nog steeds) hartstikke netjes uit! ;-)

Groetjes,
Jos en Hetty van Vroonhoven

Ivo (Oce)

He Rob,
Volgens kom jij met een levenservaring naar huis waarop je je hele leven lang nog gaat teren als ik de foto's en verslagen lees. Nou wat dat betreft benijd ik je wel.
He nog veel plezier en tot horens.
Ivo